Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 22 lis 2024, 00:18



Odpovědět na téma  [ Příspěvek: 1 ] 
 Upgrade čínských zbraní 
Autor Zpráva
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 10 lis 2008, 13:47
Příspěvky: 20687
Bydliště: Fort Lewis
Nový příspěvek Upgrade čínských zbraní
Vzhledem k tomu, že se každou chvíli objevují dotazy na upgrade čínských zbraní, rozhodl jsem se sepsat článek, který alespoň zhruba vysvětlí, jak postupovat. Určený je spíše pro začátečníky, kteří nevědí, co vlastně koupit, co vyměnit jako první a co může počkat na později – proto se nedivte, že nepopisuji upgrade na pružiny M140 a silnější. Věnuje se pouze čínským AEG zbraním s kovovým mechaboxem. Samozřejmě nabízí jen některá z mnoha možných řešení, proto mi prosím nenadávejte, že jsem neuvedl všechny možnosti nebo nedoporučil všechny možné výrobce dílů – o to jsem se totiž ani nesnažil. Stejně tak uvedené odkazy slouží pouze pro ilustraci a jsou aktuální k datu zveřejnění článku, většinu dílů lze samozřejmě zakoupit v mnoha různých obchodech.

Než se pustím do samotného návodu, rád bych řekl několik věcí. Je třeba si uvědomit, že tento článek se věnuje pouze výběru dílů, nikoli tomu, jak je do zbraně nainstalovat. Než se do upgradu pustíte, pořádně si rozmyslete, jestli máte skutečně chuť se do toho pustit, dostatečně pevné nervy, dostatek času a v neposlední řadě dostatek financí. Ačkoli se dá na internetu najít spousta návodů na rozborku a sborku zbraní, rozebrání a smontování mechaboxu i instalaci jednotlivých dílů, není to nic vyloženě jednoduchého, tím spíše pokud člověk nemá zkušenosti. Průměrně zručný člověk sice upgrade zbraně za pomoci internetu zvládne, ale poměrně často se objevují různé nečekané problémy, se kterými je třeba se vypořádat, což může někdy znamenat i hodiny času stráveného nad zbraní nebo nákup dílů, se kterými jste původně nepočítali. Pokud se na to necítíte, je dobré nechat práci na zkušeném kamarádovi, popřípadě odborném servisu…ovšem v tomto případě je nezbytné dobře vybrat, u koho si necháte zbraň upgradovat, protože mizerných techniků i servisů je u nás poměrně hodně. Další věcí je to, že čínské zbraně nemají víceméně žádný standard kvality, čili se vám může stát, že zrovna vám se dostane do ruky zmetek s křivým mechaboxem, prasklou hopup komorou nebo nepoužitelným motorem…k upgradu takových zbraní je pak třeba přistupovat individuálně a při upgradu rovnou vyřešit problémy, vzniklé nekvalitními díly v základu.

A nyní už se pustím do samotného návodu. Rozdělím jej do několika kroků, ve kterých doporučuji postupovat a budu se snažit upozornit na specifické vlastnosti některých zbraní, na které je třeba brát ohled.

Základní, téměř nezbytný upgrade každé čínské zbraně
Toto doporučuji provést u každé nové čínské zbraně, a to i pokud jste s výkonem spokojeni a nechcete jej dále zvyšovat.

1. Koupě nové nabíječky Ty čínské adaptérky, které jsou ke zbraním dodávány jakožto nabíječky, vůbec nepoužívejte, a to ani na nabíjení akumulátoru dodaného se zbraní. Vzhledem k tomu, že se jedná pouze o v číně vyrobený elektrický zdroj bez funkcí určených k nabíjení akumulátorů, často navíc s nesprávným výstupním napětím, vede jejich používání k poměrně rychlému zničení jakéhokoli akumulátoru. Někdy může být nabíjení akumulátorů těmito zdroji dokonce nebezpečné. Doporučuji zakoupit nabíječku MW6168VD, kterou seženete v obchodě GME za bezkonkureční cenu 350Kč – nabízí skvělý poměr výkon/cena, má poměrně nezbytnou funkci vybíjení a je ideální pro nabíjení prakticky jakýchkoli NiCd či NiMh akumulátorů. Pokud máte akumulátor s velikým konektorem, půjde k nabíječce připojit přímo, pokud s malým, bude třeba si k nabíječce vyrobit ještě redukci, což není nic těžkého.

2. Koupě nového akumulátoru Akumulátory, dodávané k čínským zbraním, jsou nedostačující. Ačkoli při použití kvalitní nabíječky vám nějaký čas stačit budou, mají nedostačující kapacitu, dávají příliš nízké proudy, nemají dostatečnou tvrdost a jejich životnost je krátká (maximálně v řádu měsíců). Rozhodně nejlepší akumulátory jsou ty, které jsou složené ze žlutozelených velikých žlutozelených článků Sanyo 1700mAh. Tyto akumulátory se však do některých zbraní prostě nevejdou…pokud nechcete v takovém případě volit řešení jako připevnění zvenčí k pažbě, je třeba koupit akumulátor z menších článků. V tom případě doporučuji články od firmy GP (pozor, nikoli G&P). Tvar akumulátoru vybírejte dle zbraně, napětí akumulátoru je ideální 8,4V (7 článkový), pokud plánujete upgrade na pružinu M130 a silnější tak 9,6V (8 článkový). Cena nového akumulátoru se většinou pohybuje v intervalu 500-1000Kč.

3. Upgrade hopup systému Čínské základové hopgumy bývají většinou nekvalitní, hopup efekt je pak špatný až žádný a také může docházet k únikům vzduchu na přechodu mezi tryskou a gumičkou. Investice do nové hopup gumičky je 150-200Kč a rozhodně se vyplatí. Doporučuji buď černou gumičku od firmy Guarder nebo silikonovou gumičku od firmy Systema, jsou kompatibilní se všemi AEG na trhu, na typu zbraně nezáleží. Hopup komora se dá v drtivé většině případů bez problémů použít původní čínská, výjimkou jsou M249 od firmy A&K/PJ, kde je poměrně časté, že původní hopkomora netěsní a způsobuje velké úniky vzduchu, což je třeba řešit utěsněním (například pomocí teflonové pásky) či koupí nové hopkomory od Classic Army.

Od tohoto bodu dále je nutné pro provedení popisovaných úkonů rozebrání mechaboxu.

4. Výměna kabeláže Čínské kabeláže jsou většinou vyrobeny z nekvalitních kabelů, mají vysoký odpor a poměrně často u nich dochází ke zkratům či poruchám. Je proto dobré je vyměnit za kvalitní kabeláž vyrobenou z kabelů se silikonovou izolací o průměru minimálně 1,5mm a s kvalitními konektory. Spoušťové kontakty lze bez problémů použít původní. Rozhodně se nevyplatí kupovat hotové kabeláže od renomovaných firem (až na výjimky uvedené níže), domácí výroba kabeláže je při použití původních spoušťových kontaktů snadná, rychlá a levná (prostě okopírujete původní kabeláž za použití kvalitního materiálu) a výsledek je mnohem lepší. Určitě je dobré při výrobě nové kabeláže využít spínání pomocí relé čí MOSFETu, které dále snižuje celkový odpor a zabraňuje opotřebení spoušťových kontaktů. Výroba kabeláže se spínáním pomocí relé je poměrně snadná (návod zde), avšak do některých zbraní je relé vzhledem ke svojí velikosti nevhodné - prostě se tam nevejde. Domácí výroba kabeláže s MOSFETem je už poměrně obtížná (návod zde), pro některé zbraně je však možné zakoupit již hotovou kabeláž s MOSFETem od firem Guruupgrade či Airsoftpro, což mohu doporučit.

5. Přepodložkování kol a promazání zbraně Snižuje opotřebení některých vnitřních dílů zbraně (především kol, ložisek, motoru, pístu a ramínka podavače), šetří baterii, snižuje hluk vydávaný mechaboxem a zvyšuje kadenci. Návod na vypodložkování kol najdete zde, podložky můžete zakoupit například od Guruupgrade (doporučuji jednu sadu slabších a jednu silnějších). Promazání zbraně provedete tak, že vnitřek mechaboxu očistíte od původního čínského maziva a veškeré třecí plochy (pastorek motoru, ložiska, ozubení pístu, vodící kolejničky pístu a ramínka podavače, boky hlavy pístu a trubičku na hlavě válce) namažete kvalitní vazelínou, opět například od Guruupgrade. Při mazání vazelínou nešetřete, ale hlavně u vzduchotechniky to naopak nepřehánějte, aby následně nedošlo k tomu, že by vám při střílení létalo mazivo z trysky ven. Vnější povrch trysky a hopup systém se nikdy nemaže, pokud se hopup gumička zamastí, může to způsobit špatnou funkčnost hopup systému.

Upgrade vzduchotechniky
Ačkoli to spousta lidí neví, vzduchotechnika je poměrně zásadním faktorem, ovlivňujícím výkon zbraně. Rozdíl mezi špatnou a kvalitní vzduchotechnikou může být v extrémních případech i několik desítek m/s. Proto se výměna čínské vzduchotechniky vyplatí i v případě, že ve zbrani necháte původní pružinu. Při výměně pružiny za silnější je pak ponechání nekvalitní čínské vzduchotechniky vyložená hloupost, protože pak není zdaleka využit potenciál, který silná pružina nabízí a pouze se zbytečně opotřebovávají další vnitřní díly.
Vzduchotechnika se skládá z trysky, hlavy válce, válce a hlavy pístu. Silně nedoporučuji použití vzduchotechnik typu NBU (New Bore Up, nebo krátce Bore Up) či SBU (Super Bore Up), tyto jsou vhodné až pro zbraně s opravdu silnými pružinami – na slabších pružinách jsou prakticky nefunkční. Při koupi vzduchotechniky doporučuji dva výrobce – Guruupgrade a Guarder. Vzduchotechniku můžete nakoupit po jednotlivých dílech (ani v takovém případě však nikdy nekombinujte různé výrobce!) či zakoupit celý set, výhody a nevýhody těchto řešení popíšu dále.

Nákup vzduchotechniky po dílech
Výhodou je, že si můžete koupit přesně díly které potřebujete, nevýhodou je, že to většinou vyjde dráž než set vzduchotechniky. Teď jak vybírat jednotlivé díly:
Tryska: U trysky je zásadní délka. Změřte si délku původní trysky a podle toho kupte novou – ačkoli u trysek bývá napsán i typ zbraně, pro kterou je určena, v případě čínských zbraní to nemusí vždy sedět, délky trysek se různí v závislosti na výrobci a/nebo sérii zbraní, proto doporučuji vždy oměřit přímo trysku, kterou chcete nahradit a koupit správně dlouhou novou trysku.
Hlava pístu: Tady je výběr vcelku snadný – protitlaká hlava pístu, pro všechny zbraně jsou stejné, je třeba si pouze vybrat mezi plastovou a kovovou. Já osobně doporučuji plastovou, kovová je sice odolnější, ale je dost těžká a hlavně u méně odolných mechaboxů (verze II, verze VII) může způsobit jejich prasknutí. Velmi dobré je vybrat hlavu pístu osazenou ložiskem, což (především v kombinaci s trnem pružiny rovněž vybaveným ložiskem) snižuje námahu dalších vnitřních dílů. Narazit můžete ještě na speciálně tvarované hlavy pístu s tichým dorazem, ale já doporučuji klasickou rovnou.
Hlava válce: Vybírejte podle typu zbraně, zjistěte si, jaký typ mechaboxu ve zbrani je a jaká hlava válce do něj tudíž patří. Občas jsou v některých mechaboxech použité hlavy válce určené pro mechabox jiný (například do mechaboxu pro M249 patří hlava válce pro mechabox verze II), tuto informaci není vcelku problém najít na internetu, například v recenzích zbraně. Stejně jako u hlavy pístu můžete narazit na speciálně tvarované hlavy válce, rovněž určené pro tichý doraz, i zde vám doporučím klasickou rovnou.
Válec: Podobně jako u trysky bývají většinou válce značeny podle typu zbraně, ovšem důležité je něco jiného – délka hlavně. Objem válce musí být v určitém poměru k objemu hlavně…válec pro Mp5 je sice bez problémů možné dát do M16, ale způsobí to značné snížení výkonu. Proto pokud v nabídce nenajdete válec přímo pro vaši zbraň, můžete bez obav koupit válec pro zbraň jinou, která má stejně nebo přibližně stejně dlohou hlaveň. Válec nevybírejte podle původního, už několikrát jsem zažil, že byl v čínské zbrani nesprávný. Válec je jediná součást vzduchotechniky, kterou, pokud chcete ušetřit, můžete vcelku bez obav ponechat původní. Pokud však zakoupíte nový válec od stejného výrobce, jako zbytek vzduchotechniky, není to rozhodně na škodu.

Nákup setu vzduchotechniky
Koupě setu vzduchotechniky je rozhodně finančně výhodnější, avšak možnost volby dílů je omezená a pro spoustu zbraní vzduchotechniku v setu neseženete vůbec. Ovšem pokud pro vaši zbraň set v nabídce je, určitě je to lepší volba než nákup po jednotlivých dílech. Samozřejmě všechny díly v setu vzduchotechniky musí splňovat podmínky pro výběr popsané výše.

Výměna pružiny za silnější
A nyní se dostáváme k tomu, co spousta lidí považuje za základ upgradu a měřítko výkonu zbraně, i když se jedná pouze o jeden z faktorů, ovlivňující finální úsťovou rychlost. Sílu pružiny je třeba volit s rozumem, já doporučuji pružiny M110-M130. Čím silnější pružina, tím jsou samozřejmě více namáhané další vnitřní díly (konkrétně motor, ozubená kola skládající se z pístového, středového a motorového kola, ložiska, píst, trn pružiny a mechabox) a proto je třeba je vyměnit za kvalitnější. Níže popisuji to, co by se dalo považovat za minimum pro použití dané pružiny, proto pokud chcete zvýšit výdrž a spolehlivost zbraně, rozhodně neváhejte do upgradu investovat o trochu více peněz a ostatní díly naddimenzovat - například pokud do zbraně dáte díly, které doporučuji pro pružinu M130, ale pružinu použijete M110, rozhodně to není na škodu a pravděpodobnost, že se zbraň „vysype“ se tím rapidně sníží. Opačnou možností, která je vhodná pokud nemáte moc peněz, je vyměnit pouze nutné minimum a další díly měnit až ve chvíli, kdy odejdou. Samotné pružiny jsou stejné u všech typů AEG, výrobce doporučuji buď Guarder (nejlepší na trhu, ovšem za poměrně vysokou cenu) nebo Airsoftpro (skvělá cena, vyrovnají se pružinám Guarder, ovšem rychleji se opotřebují).

Upgrade na M110
Pružina M110 se dá považovat za poměrně slabou, proto je ideální pro začátečníky a boj v budovách. Namáhání dílů při použití pružiny M110 je nízké a proto na ostatní díly nejsou žádné vysoké nároky, nezbytná jsou prakticky jen kovová ložiska a alespoň trochu kvalitní trn pružiny (pokud máte obyčejný plastový, určitě jej vyměňte, pokud máte alespoň z tvrzeného plastu nebo kovový, tak výměna není potřeba).
Jak vybrat ložiska: Ve většině mechaboxů jsou klasická kulatá ložiska o průměru 6mm, 7mm a u některých mechaboxů 8mm – průměr ložisek zjistíte v popisu zbraně, nějaké recenzi či prostým změřením. Pouze mechaboxy pro M249 a některé mechaboxy verze VI (P90, Thompson) mají ložiska atypická. Pak zbývá vybrat, jestli ložiska kluzná či kuličková – já doporučuji rozhodně kluzná, snesou mnohem větší zátěž. Pokud máte mechabox pro 7mm či 8mm ložiska a neplánujete upgrade na pružinu silnější než M120, můžete použít i kuličková, dosáhnete tím lehkého zvýšení kadence a výdrže baterie, já osobně to však nedoporučuji. Výrobce ložisek doporučuji Guruupgrade či Airsoftpro.
Jak vybrat trn pružiny: Při výběru platí to samé co u hlavy válce – je třeba koupit takový, který patří do vašeho typu mechaboxu. Trn kupte určitě kovový s ložiskem, na výrobci tady moc nezáleží – Guruupgrade, Airsoftpro, Guarder či SRC.


Upgrade na M120
Rozumný střed pro rozumného člověka. Výkon zbraně je při použití této pružiny už dosti slušný a pro trochu schopného člověka bohatě stačí. Při upgradu na tuto pružinu jsou samozřejmostí kovová ložiska, velmi vhodný je kovový trn pružiny s ložiskem a nový píst.
Jak vybrat píst: Většina AEG má píst stejný – 16ti zubý, pouze několik zbraní (PSG-1, L85, SR-25) má atypický prodloužený píst s 19ti zuby. V případě klasického pístu je výběr poměrně veliký, z výrobců doporučuji Guruupgrade, SRC, Airsoftpro nebo DeepFire. Důležitý je počet kovových zubů – prodávají se písty s jedním kovovým zubem, s několika kovovými zuby a s celokovovým ozubením. Na pružinu M120 sice stačí kvalitní píst s jedním kovovým zubem, ale já doporučuji koupit rovnou s několika kovovými zuby. V případě použití pružiny M130 je píst s několika kovovými zuby ideální volbou. Píst s celokovovým ozubením doporučuji používat pouze v kombinaci s pevnými mechaboxy (mechabox pro M249 či kvalitní mechabox verze III), slabší by mohly při jeho použití prasknout. V případě pístu se zvýšeným počtem zubů je volba jasná, jediný kvalitní dostupný píst je ten od Guruupgrade.

Upgrade na M130
Pružina vcelku ideální pro kulomet či poloautomatickou sniperku. Výkon a dostřel zbraně je více než slušný. Při palbě na extrémně blízkou vzdálenost se už zbraň dá považovat za nebezpečnou, čili není moc vhodná pro boj v budovách. Při upgradu jsou samozřejmostí kluzná kovová ložiska, kovový trn pružiny s ložiskem a kvalitní píst s alespoň několika kovovými zuby. Navíc je vhodné vyměnit ozubená kola, protože zkušenosti říkají, že základová čínská na této pružině příliš dlouho nevydrží.
Jak vybrat kola: Opět máme situaci, kdy většina zbraní má stejný typ kol, ale existuje několik atypických. Jedním z atypických případů jsou některé mechaboxy verze VII (M14), které mají menší středové kolo. Dalším jsou zbraně s prodlouženým mechaboxem (PSG-1 a SR-25), kde je použité pístové kolo s vyšším počtem zubů. Bonbónek je pak L85, ve které najdeme kombinaci obojího. Při výběru klasických kol záleží na tom, kolik chcete investovat peněz. Pokud chcete ušetřit, zvolte kola od čínské firmy JG, která za opravdu velice nízkou cenu nabízejí překvapivě dobrou kvalitu, odolnost a výdrž. Zlatou střední cestou jsou kola od Classic Army, buď superzátěžová nebo zátěžová se šikmými zuby – za vcelku rozumnou cenu dostanete kola, která vám vydrží desetitisíce ran i na silných pružinách. A pokud si raději připlatíte za jistotu, pak kola Prometheus jsou prakticky nezničitelná. Pokud máte M14 s malým středovým kolem, nejlepší volbou jsou kola Prometheus, na výběr máte jak klasická, tak superzátěžová se šikmými zuby. U zbraní s prodlouženým mechaboxem vám nezbyde než to nakombinovat s tím, že vám následně zbyde pístové kolo – pro SR-25 a PSG-1 kupte libovolná klasická kola s rovnými zuby a k tomu speciální pístové kolo od CA, pro L85 kola pro M14 s rovnými zuby a k tomu opět zmiňované speciální CA kolo.

Mechabox, motor a ramínko podavače můžete ponechat původní.

Přesná hlaveň
Investice do přesné hlavně je až posledním krokem upgradu, ke kterému spousta lidí nikdy nedojde, protože jim prostě dostačuje přesnost, které zbraň dosahuje se základní hlavní. Pokud se mezi ně neřadíte, tak počítejte s poměrně vysokou investicí – vyloženě kvalitní jsou totiž jen ty nejdražší hlavně od firem KM Head a Prometheus, koupě levné nekvalitní hlavně (například Element) jsou prakticky vyhozené peníze. Hlaveň vybírejte jednoduše podle typu zbraně. K přesné hlavni je dobré rovnou koupit i kvalitní kovovou hopup komoru. Pro výběr hopup komory se těžko píše nějaký univerzální návod, vzhledem k tomu že existuje mnoho typů od mnoha výrobců. Prostě si zjistěte, jaký typ komory patří do vaší zbraně a následně jaké máte k dispozici možnosti. Pro výměnu hlavně a komory není potřeba rozebrání mechaboxu.

Upgrade sety a hotové mechaboxy
V nabídce shopů můžete narazit na různé upgrade sety či již sestavené mechaboxy. Toto řešení já rozhodně nedoporučuji, mnohem lepší je vybrat si upgrade sám. Kvalita dílů v setech je totiž většinou dosti proměnlivá a většinou to stejně dopadne tak, že část dílů budete muset nahradit lepšími. Hotové mechaboxy navíc často hotové nebývají, pokud je použijete bez kontroly a případných úprav, můžete si tím zadělat na pořádné problémy, čili práci si také neušetříte.



To je asi vše, na závěr bych rád poděkoval osazenstvu airsoft-forum.cz za spoustu získaných informací a vědomostí, které jsem při psaní tohoto článku zúročil. Pevně doufám, že tento článek bude někomu užitečný a pomůže mu při výběru upgradu pro jeho zbraň. Pokud máte k mému článku nějakou připomínku, či i po jeho přečtení stále potřebujete individuální radu, neváhejte mi zaslat soukromou zprávu.

Tento článek byl napsán exkluzivně pro airsoft-forum.cz, jeho kopírování bez souhlasu autora je přísně zakázáno.

_________________
SGT Griffon P.
A/1-23 INF, 2ID 2005-2012
615th MP Co. 2012-now

Less flower power, more firepower!

Nejsem osobní helpdesk! Soukromé zprávy jsou na soukromé věci, dotazy patří do fóra.


31 srp 2009, 22:42
Profil ICQ
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvek: 1 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.  Designed by STSoftware for PTF.  Český překlad – phpBB.cz
Kontakt: info(zavinac)airsoft-forum.cz